28 November 2021

Adviento kan Satong Kaligtasan



Giya sa Prayer-Meeting nin mga Saradit na Komunidad nin Pagtubod (SAKOP) para sa semana kan Noviembre 28 - Deciembre 4, 2021. Basahon an Ebanghelyo gikan sa Lucas 21,25-28.34-36 (Enot na Domingo kan Adviento - C).

An pinaghalean kan tataramon na Adviento iyo an Latin na advenire na an boot sabihon “pagdatong”. Ano o siisay an madatong? Daing iba kundi an satong Kagurangnan Jesu Cristo.  Asin bako sana saro, kundi duwang pagdatong an pig-aandaman kan Adviento: an enot na pagdatong ni Jesu Cristo kan Siya namundag digdi sa daga, asin an Saiyang Ikaduwang Pagdatong bilang mamuraway na Hade asin Hukom kan gabos na buhay asin mga gadan.

An tema sa ebanghelyo iyo an Ikaduwang Pagdatong. Kaya imbes na manunungod sa mga kaogmahan kan nagdadangadang na Kapaskuhan, ini manunungod sa mga calamidad asin kahorasaan na mangyayari sa kalangitan, kadagatan, asin dagâ, na magdadara nin takot sa mga tawo. Alagad susog sa Lucas 21,28, an dapat niatong gibohon, iyo na “magtingkalag  asin iitaas an payo ta harani na an (satong) kaligtasan”.

Garo baga an Biblia, an kalikasan, asin kasaysayan, parareho nagpapasabong na tanganing mangyari an makahulugan na pagbabago, kaipuhan ngunang mag-agi nin dakulang krisis o katibaadan. Bago an kamurawayan kan Resurreccion, kaipuhan nguna mag-agi si Cristo sa Saiyang Pasion. Kaiba kan kaogmahan kan Kapaskuhan iyo an mga makuring gibo kan mga makapangyarihan asin pagkagadan nin mga inocentes.

May krisis man na pig-aagihan an mga tawong nagmamawot na magbago asin mapakarhay an buhay, nin huli ta an mga kasâlan na boot talikdan nagpipirit na makabalik giraray sa saindang buhay. Ini an pig-aagihan nin mga recovering alcoholic asin mga adik sa droga. Nangyayari man ini sa buhay nin mga banal, siring ki San Agustin, San Francisco de Asis, San Igancio de Loyola, Sta. Teresa de Kolkata, asin iba pa. An kaligtasan asin kabanalan naghahagad nin sakripisyo.

Nangyayari man ini sa satong banwaan na nag-aagi nin krisis asin pagsakit nin huli sa labi-labing korupsyon asin harabasan, pagbaha nin kaputikan, asin mga pang-aapi asin garadanan. Lugod an krisis na ini magpamatè sato nin pagkagutom asin pagkapahà sa katanosan, asin tanyogon kita na maghingowa asin magtarabangan para sa pagbabago kan satong sociedad.

Ano an dapat niatong gibohon tanganing dai magpadaog sa krisis asin kasâlan kundi na manggana sa mga ini asin makamtan an satong kaligtasan?

Maglikay sa kasâlan. Sabi ni Cristo sa Lucas 21,34, “Magmaan kamo, tibaad an saindong puso magabatan kan bisyo, pag-inom, asin mga kapurisawan sa buhay”. Maglikay sa pagpaorog sa mga kaogmahan na minalipas asin kahugakan nin espiritu. Maglikay sa pagkabuyong sa kayamanan asin kapangyarihan. Maglikay sa mga kinabanon na ambisyon na minadara sato sa ibang dalan, parayo sa buhay na diosnon.

Magbantay na dai malanse nin kaputikan na ginagamit an satong takot tanganing magkabarangâ kita asin isikwal an kapwa. Kundi magdanay sa paninindogan sa katanosan, katotoohan, pagkamoot sa kapwa, asin pagkamaimbod sa Dios. Sabi ni Cristo sa Lucas 21,19, “Kun magdanay kamo, makakamtan nindo an buhay”.

Magpamibi sa paghagad nin kusog, nin huli ta kun kita sana, dai ta kakayanon an mga darakulang agyat nin buhay, lalo na an pagbabago nin satong sociedad. Sabi ni San Pablo sa Filipos 4,13, “An gabos magigibo ko huli ki Cristo na nagpapakusog sako”.

GIYA SA PAGHIRAS SA SADIT NA KOMUNIDAD O PAMILYA • Maghiras nin experiencia nin personal na krisis o inagihan na kadipisilan, asin kun pa’no namatean an presencia nin Dios sa mga panahon na ini.

PASUNOD-SUNOD KAN WEEKLY SAKOP/FAMILY PRAYER-MEETING • Kumustahan/Pamiridbidan • Disposition to Prayer / Silence • Gathering Song • Opening Prayer • Gospel Reading • Reflection • Sharing • Scripture Response • Closing Prayer (Spontaneous and Our Father) • Closing Song

 


26 November 2021

The Advent of Our Rebirth as a Nation



Homily for the First Sunday of Advent (C) – 28 November 2021. Readings: Jer 33:14-16; Ps 25:4-5, 8-9, 10, 14; 1 Thes 3:12-4:2; Lk 21:25-28, 34-36

Advent Season this year comes at a time when the political season starts heating up. Amidst the politicking, the candidate substitution drama, and the switching of political allegiances, what should concern us Christians the most is the violence.

The first type of violence is the destruction of the truth. Someone said, “The first casualty of war is the truth”. Today we see truth-telling upended by manufactured narratives, government officials lying shamelessly to the public, and troll farms flooding the internet with disinformation, some of them operating as early as seven years ago. Worse, a recent study found out that 52% of young people could not distinguish real from fake news, and they comprise the bulk of our voting population. The number is even higher among older population.

The second type of violence is the wanton corruption perpetuated by those in power. The bottom pit of corruption recently unearthed were the anomalous deals and overpriced purchases in COVID-19 response, which benefitted government officials and their choice friends, and cause so much suffering to our people, especially the poor who are already affected by poor healthcare services and loss of income. In a homily in 2014, Pope Francis said, “The corruption of the powerful is paid for by the poor.”

The third type of violence are the killings and harassments perpetrated against critics and the so-called dregs of society. The culture of killing extends beyond body count to the breakdown of the social conscience. Thus, we see the scandal of Christians who go to Church on Sundays and post bible quotes on social media, but who are also the staunchest cheerleaders of the killings and enablers of murderers.

We enter into Advent in the context of this systemic violence. There is more to the theme of preparation in Advent than just anticipating the festivities of Christmas. It is a season of soul-searching and spiritual preparation in order to fully grasp the meaning of Christmas, thus, to fully celebrate it. Advent also reminds us to prepare for two other events: Christ's Second Coming, and our own mortality.

The Gospel passage this Sunday prophesies cosmic upheavals, a slew of natural disasters, and nations in tumult to precede the second coming of the Son of Man. It seems Scriptures, nature, and history all attest that for meaningful change to happen, some form of violence or crisis has to happen as well. The joy of Easter is preceded by crucifixion and death. The rejoicing at Christmas is accompanied by political oppression and the slaughter of innocents.

A soul’s journey of conversion from the old ways to new life is also fraught with inner violence as the old ways fight back and seek, time and again, to regain control. Read St. Augustine, St. John of the Cross, Thomas Merton, even Mother Teresa, and you will know. Ask any recovering alcoholic or addict and they will tell you this to be true. Salvation, redemption, and human progress come with a heavy price.

So it seems to be true as well for our nation. How then do we turn this blood-soaked time of violence and corruption into our hour of glory? Luke 21,28 says; “But when these signs begin to happen, stand erect and raise your heads because your redemption is at hand.” How do we stand erect, raise our heads and await our redemption?

First, we have to recognize that we are all involved. The powerful and corrupt political dynasties, and their sycophant enablers, may be mainly to blame. But we too played a part in it. Let us ask ourselves these questions: Have you posted on social media unverified contents that support your personal views? Have you ever thought dirty politics will never change, or accepted that corruption is here to stay? Have you ever participated, willingly or unwillingly, in a corrupt practice because it is a fact of life and you can’t do anything about it? Have you ever conceded that vote-buying and patronage will never be gone during elections? Have you given up on politics and politicians, and chose instead not to care?

If our answer is yes to any of these questions, then we are partly to blame as well. We have heard this line from Edmund Burke often enough: “The only thing necessary for evil to triumph is for good men (and women) to do nothing.” We are as much part of the problem as the solution.

Second, we have to work on the things we need to stop doing. We need to stop believing that politics will never change for the better. We need to stop affirming that corruption is a way of life. We need to stop conceding that power only belongs to a few. Even in our weakness, there is strength; in our poverty, resources within our reach; in humiliation, dignity; in naivety, wisdom. We need to put a stop to our apathy for a culture of apathy spawns a culture of impunity.

Third, we have to get involved. We have to start respecting ourselves and our vote. “Ang pera sa bulsa, ang boto sa balota” degrades our dignity us voters and undermines the electoral process itself. Our sense of sacrifice has to go beyond the confines of family and loved ones. We have to hold our public officials more accountable. More importantly, we have to hold ourselves more accountable, especially, those of us entrusted with responsibility or position of authority.

Ultimately, we are all accountable to God. When our hour of judgment comes, can we honestly say we have made God’s will the standard of our moral choices? More importantly, when people see what we do, do they recognize Christ in us? More than ever, we have to make our Christian faith relevant to our participation in public life.

In his Apostolic Exhortation Evangelii Gaudium (205), Pope Francis echoed the words of Pope Pius XI in 1924, “Politics, though often denigrated, remains a lofty vocation and one of the highest forms of charity, inasmuch as it seeks the common good,” Then he prayed, “I beg the Lord to grant us more politicians who are genuinely disturbed by the state of society, the people, the lives of the poor! It is vital that government leaders and financial leaders take heed and broaden their horizons, working to ensure that all citizens have dignified work, education and healthcare. Why not turn to God and ask him to inspire their plans? I am firmly convinced that openness to the transcendent can bring about a new political and economic mindset which would help to break down the wall of separation between the economy and the common good of society.”

There is a way in which the martyrs and victims of killings, and those who perished from COVID-19, would not have died in vain; those vilified unjustly by fake news and those made more destitute from corruption would not have suffered in vain. That way is to learn from these tragedies and grow better as a people. Tragic as they may be, these types of systemic violence may just be the thing to rouse us from our "carousing and drunkenness, our petty anxieties", our mediocre citizenship, our inconsistent democracy – but only if we let the Spirit guide our passions toward truth-telling, justice-seeking and peace-making. When this happens, there will be genuine healing and rebuilding. It will be the advent of our rebirth as a nation.

...

Artwork: "Hope in the Ruins of Manila", Fernando Amorsolo, Oil on Canvas, 1945


21 November 2021

Kun si Cristo an Satong Hade

 

Giya sa Prayer-Meeting nin mga Saradit na Komunidad nin Pagtubod (SAKOP) para sa semana kan Noviembre 21-27, 2021. Basahon an Ebanghelyo gikan sa Juan 18,33-37 (Solemnidad ni Cristong Hade - B) .

Ining ebanghelyo sa Solemnidad ni Cristong Hade dai nag-iistorya ki Jesu Cristo bilang mamuraway na hade na nakatukaw sa Saiyang trono. Kundi bilang sarong preso na pinapasupog asin napapairarom sa interogacion sa korte ni Poncio Pilato. Ipinahayag Niya na Siya man nanggad hade, alagad bako siring sa kaisipan ni Poncio Pilato asin kan Imperio Romano. Kaya Siya hinukuman nin kagadanan, asin an saiyang krimen nakasurat sa pamayohan kan krus na pinagpakoan Saiya: INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, Jesus Nazareno Hade kan mga Judío).” Ano man nanggad an boot sabihon kan pagkahade ni Cristo?

Siya an Hade nin langit asin daga.  Sa ebanghelyo sinabi ni Jesus ki Pilato na an Saiyang kahadean bako sa kinaban na ini. Siya an hade nin langit. Asin sa Daniel 7,14, pigprofesía na sa Aki nin Tawo “itinao an kapangyarihan, kamurawayan, asin kahadean. Nagin surugoon niya an mga tawo sa  gabos na banwaan asin gabos na tataramon.” Sa Kapahayagan 1,5, inapod Siyang “hade kan mga hade sa daga”.

Alagad kan tinawan ni Pilato an mga Judío nin oportunidad na paluwason si Jesus na hade asin pinapili sinda, Siya o si Barrabas na mahabas, pinili kan mga tawo si Barrabas. Hanggang ngonian pinipili pa man giraray nin kadakul na tawo an mga mahabas, an mga parautik, asin an mga paragadan.

Kun si Cristo an satong hade, pipilion ta Siya asin an Saiyang Ebanghelyo bako an padagka asin panlalanse kan mga makapangyarihan sa satong rona. An Saiyang paarog asin kabotan iyo man lugod an magin mga basehan kan satong pagpipili sa mga pamayo sa satong banwaan.

Siya an Hade sa gabos na panahon. Sa Kapahayagan 1,8, sinabi, “’Ako an Alfa asin an Omega’, olay nin Dios na Kagurangnan, ‘na ngonian, kaidto, asin madatong, an Makakamhan’.” Yaon Siya sa paglalang kan kinaban. Sinabi sa Juan 1,1, “Sa kapinonan iyo an Tataramon; an Tataramon kaibahan nin Dios, an Tataramon Dios”. Sa Credo Niceno-Constantinopolitano, ipinapahayag niato na Siya “nagtutukaw sa too kan Ama. Asin mamuraway na mabalik sa paghukom sa mga buhay asin mga gadan, an Saiyang kahadean daing kasagkoran”.

Kitang mga nabubuhay sa panahon, namotan kan satong hade bago pa kita namundag asin tinatawan nin buhay na daing kasagkoran. Kun si Cristo an satong hade, tinatawan ta man daw Siya nin maninigong panahon sa pagsimba asin pamibi, sa pagmibid pa Saiya asin sa Saiyang kabotan sa pag-adal nin Biblia asin mga katukdoan kan Simbahan, asin sa pagkamoot sa kapwang nangangaipo?

Siya an Hade kan satong buhay. An Solemnidad ni Cristong Hade tinogdas ni Papa Pio XI kan taon 1925, panahon sa Europa kun kasuarin nagpopoon na an pagkusog kan mga ideolohiyang sinisikwal an Dios asin pinapaorog an mga kaisipan nin tawo asin kinabanon na kapangyarihan, siring kan secularismo, comunismo, asin fascismo. Sa saiyang surat na Quas Primas (33) sinabi ni Papa Pio XI: “Kaipuhan maghade Siya sa satong isip sa pagtubod sa mga katotoohan asin katukdoan ni Cristo. Maghade Siya sa satong boot sa pagsunod sa mga tugon asin kabotan nin Dios. Maghade Siya sa satong puso sa pagkamoot sa Dios orog sa gabos asin pakisumaro sa Saiya sana. Maghade Siya sa satong hawak sa pagigin kaining instrumento para sa kabanalan asin kan hustisya nin Dios.”

Kun si Cristo satong hade, andam daw kitang idusay an bilog tang sadiri sa paggibo kan Saiyang kabotan?

GIYA SA PAGHIRAS SA SADIT NA KOMUNIDAD O PAMILYA • Maghiras nin experiencia na pinaorog mo an pagsunod sa kabotan ni Jesu Cristong satong hade kisa sadiring kabotan o kinabanon na tentacion.

PASUNOD-SUNOD KAN WEEKLY SAKOP/FAMILY PRAYER-MEETING • Kumustahan/Pamiridbidan • Disposition to Prayer / Silence • Gathering Song • Opening Prayer • Gospel Reading • Reflection • Sharing • Scripture Response • Closing Prayer (Spontaneous and Our Father) • Closing Song

 

 

14 November 2021

Mabalik sa Paghukom sa mga Buhay asin mga Gadan



Giya sa Prayer-Meeting nin mga Saradit na Komunidad nin Pagtubod (SAKOP) para sa semana kan Noviembre 14-20, 2021. Basahon an Ebanghelyo gikan sa Marcos 13,24-32 (Ika-33 na Domingo sa Ordinariong Panahon – B ).

                                                                                      

An ebanghelyo manunungod sa katapusan kan panahon, sa Ikaduwang Pagdatong ni Jesu Cristo. An mga imahe na katakod kaini – mga darakulang calamidad, mga paghiro nin mga bagay sa kalangitan, an Huring Paghukom – nagin parte na kan imahinasyon nin mga Cristiano sa gabos na panahon.

Malà nganì, dakul na mga simbahan na Cristiano, na bakong Catolico asin literal an pagsabot sa Biblia, para ipaliwanag an saindang imahinasyon kan huring panahon, minagamit nin mga tataramon siring kan “rapture”, “Armaggedon”, “anti-Cristo”, asin iba pa.

Siring man, paminsan-minsan may minabutwâ na profesía daa nin kun siisay na parahulâ o pamayó nin relihiyon na nagpapatubod na aram daa ninda an eksaktong petsa kun nuarin matatapos an kinaban.

Alagad bako siring kan mga ini an tradisyon nin pagtubod niatong mga Catolico. Enot, kaidto pa man, dai pig-iinterpretar nin literal nin mga pamayo asin paratukdo kan satong Simbahan an mga nakasurat sa Biblia manunungod sa huring panahon. Ikaduwa, tinutungkosan kan Simbahan an mga tataramon mismo ni Jesu Cristo sa Marcos 13,32: “Dapit sa aldaw asin sa oras, dai nin nakakaaram, ni an mga angeles sa langit, ni an Aki, kundi an Ama sana.”

Ano an katukdoan kan Simbahan manunungod sa huring panahon asin Ikaduwang Pagdatong?

Nagtutubod kita sa huring panahon bilang articulo nin pagtubod. Pinapahayag niato sa pagpamibi kan Credo na si Cristo “mabalik sa paghukom sa mga buhay asin mga gadan”. Sa Banal na Misa, sinasambit niato ini bilang “misteryo kan pagtubod”: “An pagkagadan Mo, Kagurangnan, ipinapamareta niamo; an pagkabuhay Mo liwat, ipinapahayag; sagkod na Ika magdatong.”

Hinahalat niato an Ikaduwang Pagdatong na panô nin paglaom. Hinahagad niato sa Ama Niamo na “magdatong an Kahadean Mo”. Sa Daniel 12,3, nasusurat na ini an mangyayari sa pagdatong kan Kagurangnan: “An mga may pakasabot magliliwanag siring sa kalangitan, asin idtong mga nagtukdo mom kabanalan sa dakul na tawo, magigin siring sa mga bitoon sa panahon na daing kasagkoran.”

Sa ebanghelyo ginamit ni Jesus an ladawan kan pagsupling kan mga sanga kan poon nin higuera, tanda kan papaabot na maogmang panahon nin tigbungahan. An Ikaduwang Pagdatong iyo an mabalaog na panahon nin kapanoan kan Kahadean, an pagkabuhay-liwat nin mga gadan, an pagtiripon giraray nin mga mahal sa buhay na naseparar nin kagadanan asin panahon.

Alagad an paghukom ni Cristong Hade nagdadara nin kahandalan. Nin huli ta siisay man nanggad an perpekto sa mata nin Dios? Gabos kita makasâlan asin may mga pagkukulang sa Kagurangnan asin sa kapwa. Kaya…

An maninigong pag-andam sa huring panahon iyo an pagsabuhay kan pagkamoot sa ngonian na panahon.  Sa Juan 13,35, si Jesus nagsabi: “maaaraman kan gabos na kamo mga disipulos Ko, kun magkaminorootan kamo.” Sa huring parabola sa Ebanghelyo ni San Mateo (25,31-46), huhukuman kita kun ano an satong ginibo (o dai ginibo) sa mga pinakasadit niatong tugang ki Cristo, nin huli ta iyo man an ginibo ta Saiya.

Sa 1 Corinto 13,13, nasusurat: “Tolo ining nagdadanay: pagtubod, paglaom, saka pagkamoot; alagad an pinakadakula sa mga ini iyo an pagkamoot.”

GIYA SA PAGHIRAS SA SADIT NA KOMUNIDAD O PAMILYA • Maghiras kun ano pa an kaipuhan mong gibohon o haleon sa saimong buhay tanganing magin andam sa panahon nin Paghukom asin Ikaduwang Pagdatong.

PASUNOD-SUNOD KAN WEEKLY SAKOP/FAMILY PRAYER-MEETING • Kumustahan/Pamiridbidan • Disposition to Prayer / Silence • Gathering Song • Opening Prayer • Gospel Reading • Reflection • Sharing • Scripture Response • Closing Prayer (Spontaneous and Our Father) • Closing Song

 

13 November 2021


Thoughts that have important consequences are always simple. All my thinking could be summed up with these words: Since corrupt people unite among themselves to constitute a force, honest people must do the same. It’s as simple as that.

Leo Tolstoy, War and Peace


07 November 2021

An Kahadean nin Langit siring sa Balo

 

Giya sa Prayer-Meeting nin mga Saradit na Komunidad nin Pagtubod (SAKOP) para sa semana kan Noviembre 7-13, 2021. asahon an Ebanghelyo gikan sa Marcos 12,38-44 (Ika-32 Domingo sa Ordinariong Panahon – B ).

                                                                                                                    

An Kahadean nin langit siring sa sarong dukhang babaeng balo na naglimos sa Templo nin sensilyo na may pinakahababang halaga. Ini gayod an boot itukdo ni Jesu Cristo, na kan sinda nasa Templo, itinurô Niya sa Saiyang mga disipulos an sarong balo asin nagsabi: “An dukhang babeng balo naglimos nin labi kan sa gabos. Huli ta an gabos naglimos kan sobra sainda; alagad ini, sa saiyang kadaihan, ilinimos gabos, gabos na kaipuhan niya tanganing mabuhay” (Marcos 12,43-44).

Kaidtong panahon an mga babaeng balo kaiba sa mga pinakadukha sa sociedad, nin huli ta dai sinda pwede magsadiri nin anuman na propriedad. Mas lalo kun sinda dati nang dukha asin may mga aki na papadakulaon. Kaya sa libro kan mga Gibo kan mga Apostoles, nasusurat na an suanoy na Simbahan nagtatabang sa mga balo asin mga ilo.

An extraordinariong gibo kaidtong balo – na kinumpara sa mga mayaman na nagtao sana kan saindang sobra, asin sa mga escribas na mapaabaw-abaw, parasagin-sagin, asin parasamsam pa kan pagsadiri nin mga dukha – pinapahayag kun ano an mahalaga sa Kahadean.

Ladawan nin disipulo ni Cristo. An pinahiling kan babaeng balo na dakulang pagsarig sa Dios na kagtao kan saiyang mga pangangaipo, tanda nin sarong tunay na disipulo. Kun kita may pagsarig sa Dios, gigibohon ta an tama asin an susog sa Saiyang kabotan maski magdulot ini sato nin kadipisilan asin kasakitan.

Sa 1 Hade 17 may istorya nin saro man na balong babae sa Zarephath (banwa sa luwas kan teritoryo kan Israel) sa panahon nin makuring taggutom, na hinirasan si profeta Elias kan huring tinapay na kakaonon kuta niya asin saiyang aki, dangan andam na sindang magadan huli ta dai nang ibang makakaon. Asin dakulang milagro an nangyari sainda pagkatapos: “an kakanon sa koron dai naubos asin an lana sa dulay dai nahubas” sagkod na matapos an panahon nin taggutom. An pagtubod niya sa Dios asin sa profetang Saiyang sinugo an nagligtas sainda.

Ladawan ni Jesu Cristo. An pag-atang kan balo nakakabaing sa pagpakadai sa sadiri ni Cristo bilang Dios na nanitawo na uminabot sagkod sa Saiyang Pasion. Susog sa Hebreo 9,26: “inatang Niya an Saiyang sadiring buhay sa pagparà kan kasàlan”. Tinurô Niya sa saiyang mga disipulo an ginibong pagsaksi kan babaeng balo na sa saiyang kadaihan tinao pa an “gabos na kaipuhan niya tanganing mabuhay”. Maabot man an panahon na si Cristo matao nin siring na pagsaksi, asin mas orog pa, sa pagdusay kan Saiyang buhay sa krus tanganing maligtas an gabos.

Ladawan kan Dios Ama. Siring sa babaeng balo, tinao man kan Dios Ama an pinakamahalaga Saiya, an Saiyang pinakanamomotan, bilang sakripisyo para sa kaligtasan nin kinaban. Sa Juan 3,16 nasusurat: “Huli ta namoot na gayo an Dios sa kinaban kaya itinao Niya an Saiyang bogtong na Aki, tanganing an siisay man na magtubod Saiya dai magadan kundi magkamit nin buhay na daing katapusan”.

An babaeng balo sa ebanghelyo padagos na nagsasaksi para sa Kahadean, lalo na sa panahon ngonian na an natatangadan asin inoomaw nin kadakul iyo an mga nag-aabuso sa kapangyarihan asin mga nagpayaman hale sa korupsyon asin hinàbasan. Pilion ta na magin siring saiya tanganing mapasato man an sinabi ni Jesus sa Mateo 5,3: “Paladan an mga dukha sa espiritu, huli ta sainda an Kahadean nin langit”.

GIYA SA PAGHIRAS SA SADIT NA KOMUNIDAD O PAMILYA • Maghiras nin experiencia nin pagsarig sa Dios asin pagsunod sa Saiyang kabotan minsan nagdulot nin kadipisilan o dai pagkasinabotan.

PASUNOD-SUNOD KAN WEEKLY SAKOP/FAMILY PRAYER-MEETING • Kumustahan/Pamiridbidan • Disposition to Prayer / Silence • Gathering Song • Opening Prayer • Gospel Reading • Reflection • Sharing • Scripture Response • Closing Prayer (Spontaneous and Our Father) • Closing Song

 

01 November 2021

An Enot sa Gabos na Tugon

  

Giya sa Prayer-Meeting nin mga Saradit na Komunidad nin Pagtubod (SAKOP) para sa semana kan Octobre 31-Noviembre 6, 2021. Basahon an Ebanghelyo gikan sa Marcos 12,28-34 (Ika-31 Domingo sa Ordinariong Panahon – B ).

Sa ebanghelyo, tinutukdo ni Jesus an “enot sa gabos na tugon” sa Kasuratan, bilang simbag sa honestong hapot nin sarong escriba. An paagi kan pagsimbag ni Jesus marhay man na tawan nin atensyon nin huli ta dai Siya nagpakahon sa categoria kan hapot Saiya.

Pagkamoot. Igwa daang 613 na tugon na nakasurat sa enot na limang libro sa Biblia (Genesis, Exodo, Levitico, Deuteronomio, asin mga BIlang) na inaapod kan mga Judio na Torah o mga Libro nin Tugon. Alagad imbes na magpili nin saro sa mga ini, pinili ni Jesus an sumada kan gabos na mga ini: pagkamoot.

Sabi ni San Pablo sa Roma 13,10: “An pagkamoot iyo an kaotoban kan Katugonan”. Asin bako sanang basang, o kabanga, o paminsan-minsan, na pagkamoot an maninigo para sa Dios kundi pagkamoot nin bilog na sadiri. Kaya paghorop-horopan ta: Namomotan ko na daw an Dios sa bilog kong pagkatawo? Susog sa 1 Juan 5,3, ini an tanda na namomotan ta Siya: “An namomoot sa Dios nagkukuyog kan Saiyang mga tugon”.

Pamibi. An hapot ki Jesus manunungod sa Tugon, alagad imbes na magpili nin sarong tugon o batas, an Saiyang simbag sarong pamibi, an Shema Yisrael. Ining pamibi aram nin lambang Judío asin pinapangadie ngani ninda nin nagkapirang beses sa sarong aldaw. Hale ini sa Deuteronomio 6,4-5: “Dangoga Israel, an Kagurangnan tang Dios iyo sana an Kagurangnan. Kamotan mo an Kagurangnan mong Dios sa bilog mong puso, bilog mong kalag, asin bilog mong kusog.”

Kun ano an paagi nin satong pagpamibi iyo man an satong pagtubod. Kun ano an satong pagtubod minaluwas sa satong tataramon asin gibo. Kaya paghorop-horopan ta: Ano an laog kan satong pamibi? Kadaklan daw kaini mga kahagadan sa satong mga pangangaipong materyal o kinabanon, o nag-oomaw, nagpapasalamat, asin naghahagad kan mga biyaya kan Espiritu siring sa kadunongan asin kusog ki boot?

Kan hinagad kan mga disipulos na tukdoan sinda ni Jesus kun pano mamibi, sa Mateo 6,9-13, tinugon Niya sinda na bago maghagad sa Ama kan kakanon (asin mga pangangaipo) sa aroaldaw, pabanalon nguna an Saiyang ngaran, hagadon an pagdatong kan Saiyang Kahadean, asin na kuyogon an boot Niya digdi sa daga nin siring sa langit.

Pakikapwa. Saro man sanang tugon an hinahagad ki Jesus, alagad duwa an tinao Niya. “An ikaduwa iyo ini: Kamotan mo an kapwa siring sa pagkamoot mo sa saimong sadiri”. Hale ini sa Levitico 19,18. Tinuyo ini ni Jesus tanganing ipasabot na dai puede isiblag an pagkamoot sa Dios asin sa kapwa. Asin na an sukol kaining pagkamoot bako kun gurano man kita namomotan nin kapwa o kun may pakinabang siya sato, kundi susog sa satong pagkamoot sa sadiri.

Sa 1 Juan 4,20 pinapagirumdom kita: “Putikon an siisay man na nagsasabi, ‘Namomotan ko an Dios’, alagad naoongis sa tugang niya. Kun dai niya namomotan an saiyang tugang na nahihiling niya, pano noya mamotan an Dios na dai niya nahihiling?”

Kaya paghorop-horopan ta:  Namomotan ta daw an satong kapwa susog sa tugon kan Kagurangnan? Sa Saiyang tataramon asin gibo, tinawan kita ni Jesu Cristo nin pangarogan nin tunay na pagkamoot. Sa Juan 15,13 sinabi Niya: “Mayong pagkamoot na mas dakula pa ki sa pagkamoot nin sarong tawo na minadusay nin saiyang buhay para sa mga katood niya.”

GIYA SA PAGHIRAS SA SADIT NA KOMUNIDAD O PAMILYA • Maghiras kun pano nagigibo an pagkamoot sa Dios sa bilog na buhay, asin pagkamoot sa kapwa siring kan pagkamoot sa sadiri.

PASUNOD-SUNOD KAN WEEKLY SAKOP/FAMILY PRAYER-MEETING • Kumustahan/Pamiridbidan • Disposition to Prayer / Silence • Gathering Song • Opening Prayer • Gospel Reading • Reflection • Sharing • Scripture Response • Closing Prayer (Spontaneous and Our Father) • Closing Song